Senseo koffie
Senseo koffie

24 november 2021

Senseo geeft klanten nét dat beetje extra met productplusacties

Senseo is een goed voorbeeld van een sterk merk. Want, je wordt niet zomaar markleider in units binnen het segment portioned coffee. Wat is ervoor nodig om die positie te behouden? Wij spraken Lisette Breukers – Trade Shopper Marketeer bij Philips – over de inzet van machine promoties voor Senseo. Eén van de merken die onder de afdeling Philips Domestic Appliances valt. Zij vertelt over de vraagstukken die op dit moment op tafel liggen en hoe de samenwerking met Desk bijdraagt aan oplossingen.

Philips, Senseo en JDE

Senseo, is dat nu een opzichzelfstaand merk of behoort het merk tot een organisatie? En welke verbanden bestaan met Jacobs Douwe Egberts (JDE). Kortom, hoe zit het nu precies? Lisette legt het haarfijn uit in het begin van haar verhaal: “Sinds kort – 1 september om precies te zijn – is Domestic Appliances (DA) gesplitst van Royal Philips. Onder DA valt al het huishoudelijke apparatuur, waaronder dus ook de Senseo koffiezetapparaten. Senseo is een merk van Philips en JDE samen. De koffiepads zijn afkomstig van JDE, de machine van Philips.”

Communicatie richting consumenten

Huishoudelijk apparatuur is natuurlijk bedoeld voor consumenten. Consumenten kopen op hun beurt weer artikelen via retailers of online, bijvoorbeeld in webshops. Je kunt je voorstellen dat Philips daardoor meerdere communicatiedoelgroepen heeft. “Voor wat betreft de B2C communicatie benaderen wij de consument alleen direct via het Philips platform en de website van Senseo. En verder werken wij voornamelijk samen met onze retailers om de consument te bereiken. Als we kijken naar de samenwerking met Desk Services wordt deze specifiek ingezet voor Senseo machine activaties in Nederland.”

“Senseo is een merk met veel acties en promoties. Daar heb je simpelweg een vaste leverancier voor nodig”

Verschuivingen in de koffiebranche

Het doel dat zij samen nastreven, hangt onder andere af van de trends op dat moment. Lisette vertelt over de ontwikkelingen in de markt. “We kijken altijd één jaar vooruit als het gaat om marketing- en communicatieplannen. Je ziet nu in de koffiebranche veel veranderingen in consumentengedrag. Mensen consumeren bijvoorbeeld vaker hun koffie thuis en zoeken daar dezelfde variatie die ze buiten de deur gewend zijn. Middels innovatie spelen we in op deze veranderende consumentenbehoeftes, bijvoorbeeld met de lancering van de Senseo Select Machine waar consumenten zelf hun favoriete koffiesterkte kunnen kiezen. Zo verdedigen we onze positie van grootste zetsysteem in Nederland.”

Desk als vaste partner

Voor Senseo zijn acties en promoties een waardevolle bijdrage aan het stimuleren van de verkoop. “Senseo is een merk met veel acties en promoties. Daar heb je simpelweg een vaste leverancier voor nodig. Wij schakelen de hulp van Desk in voor verschillende promoties. Zo versturen we bijvoorbeeld met Moederdag een ontbijtpakket in samenwerking met Topfruit. Desk verzorgt hiervoor de klantenservice en alle naleveringen. Daarnaast hebben we het hele jaar door productplusacties. Dat proces gaat als volgt: als eerste wordt de aankoop van een machine geregistreerd. Vervolgens moet de consument de aankoopbon uploaden. Desk controleert voor ons of de aanvraag valide is. Bij akkoord, dan verzendt Desk het extra product naar de consument. Dat kunnen koffiepads zijn, koffiemokken of bijvoorbeeld een verwenpakket. Als laatste zetten wij ook cashbackacties in. Daarin verzorgt Desk het gehele traject tot en met de uiteindelijke uitbetaling. Desk is altijd in contact met onze klant. Zij zijn voor ons een echte servicepartij.”

Vaste communicatiemomenten

Per promotie wordt bepaald welk actiemechanisme wordt ingezet, bijvoorbeeld productplus of cashback. We hebben vaste momenten waarop wij sowieso aanwezig willen zijn: Moederdag, back to school en het einde van het jaar. Voorgaande promoties worden goed geanalyseerd voor bepaling van de actie. Vernieuwing van promoties is ook belangrijk. Je hebt altijd de consument in je achterhoofd.

Stimulatie van de verkoop

Lisette vervolgt: “Senseo heeft een loyale klantenbase. Wij proberen de klant over de streep te trekken of aan ons te binden door de klant nét dat beetje extra te geven. Acties, voor zowel nieuwe als bestaande klanten, stimuleren voor ons de verkoop. Onze klanten reageren heel positief op dit soort acties. Consumenten vinden acties altijd interessant. Het wordt gewaardeerd als je een actie hebt. En tijdens zo’n actie? Dan zie je gelijk een uplift in de sales. Daar doe je het allemaal voor!”

Korte lijntjes en snelle afhandeling

Lisette is maar wat te tevreden over de samenwerking met Desk. Het gaat van een leien dakje. “Samenwerken met Desk is super makkelijk. We werken met een tool waarin wij promoties invullen. Desk kan precies zien wanneer een actie gepland staat. In het systeem uploaden wij alle actiegegevens zoals de looptijd en welke productnummers meedoen, maar ook actieflyers en promoafbeeldingen. Desk gaat met al deze informatie aan de slag. En ontbreekt iets of is iets niet duidelijk? Dan bellen of mailen ze gelijk. Je hebt een vast contactpersoon en de lijntjes zijn kort. Dat vind ik heel fijn. Ook de klachtenafhandeling verloopt soepel. Soms moet nou eenmaal iets adhoc opgepakt worden. In dat geval zorgt Desk ervoor dat het proces snel in gang wordt gezet. Alleen maar positief ben ik over de samenwerking!”

“En tijdens zo’n actie? Dan zie je gelijk een uplift in de sales. Daar doe je het allemaal voor!”

Prijspromoties blijven interessant

“Of we in de toekomst nog vaker acties gaan inzetten? Jazeker, dat zullen we altijd blijven doen! Omdat er veel aanbod is in de markt, wil je toch de consumenten aan jouw merk binden. Prijspromoties blijven daarbij altijd interessant voor consumenten. Over de plannen van 2022 zijn we op dit moment in gesprek, maar die komen er zeker aan!”

Lisette Breukers

Lisette Breukers – Trade Shopper Marketeer bij Philips

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Ben je naar aanleiding van deze klantcase benieuwd naar de mogelijkheden voor een cashbackactie, winactie of niet tevreden, geld terug-actie voor jouw merk? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over in een persoonlijk gesprek!

2 December 2021

Senseo geeft klanten nét dat beetje extra met productplusacties

Senseo is een goed voorbeeld van een sterk merk. Want, je wordt niet zomaar markleider in units binnen het segment portioned coffee. Wat is ervoor nodig om die positie te behouden? Wij spraken Lisette Breukers – Trade Shopper Marketeer bij Philips – over de inzet van machine promoties voor Senseo. Eén van de merken die onder de afdeling Philips Domestic Appliances valt. Zij vertelt over de vraagstukken die op dit moment op tafel liggen en hoe de samenwerking met Desk bijdraagt aan oplossingen.

Philips, Senseo en JDE

Senseo, is dat nu een opzichzelfstaand merk of behoort het merk tot een organisatie? En welke verbanden bestaan met Jacobs Douwe Egberts (JDE). Kortom, hoe zit het nu precies? Lisette legt het haarfijn uit in het begin van haar verhaal: “Sinds kort – 1 september om precies te zijn – is Domestic Appliances (DA) gesplitst van Royal Philips. Onder DA valt al het huishoudelijke apparatuur, waaronder dus ook de Senseo koffiezetapparaten. Senseo is een merk van Philips en JDE samen. De koffiepads zijn afkomstig van JDE, de machine van Philips.”

Communicatie richting consumenten

Huishoudelijk apparatuur is natuurlijk bedoeld voor consumenten. Consumenten kopen op hun beurt weer artikelen via retailers of online, bijvoorbeeld in webshops. Je kunt je voorstellen dat Philips daardoor meerdere communicatiedoelgroepen heeft. “Voor wat betreft de B2C communicatie benaderen wij de consument alleen direct via het Philips platform en de website van Senseo. En verder werken wij voornamelijk samen met onze retailers om de consument te bereiken. Als we kijken naar de samenwerking met Desk Services wordt deze specifiek ingezet voor Senseo machine activaties in Nederland.”

“Senseo is een merk met veel acties en promoties. Daar heb je simpelweg een vaste leverancier voor nodig”

Verschuivingen in de koffiebranche

Het doel dat zij samen nastreven, hangt onder andere af van de trends op dat moment. Lisette vertelt over de ontwikkelingen in de markt. “We kijken altijd één jaar vooruit als het gaat om marketing- en communicatieplannen. Je ziet nu in de koffiebranche veel veranderingen in consumentengedrag. Mensen consumeren bijvoorbeeld vaker hun koffie thuis en zoeken daar dezelfde variatie die ze buiten de deur gewend zijn. Middels innovatie spelen we in op deze veranderende consumentenbehoeftes, bijvoorbeeld met de lancering van de Senseo Select Machine waar consumenten zelf hun favoriete koffiesterkte kunnen kiezen. Zo verdedigen we onze positie van grootste zetsysteem in Nederland.”

Desk als vaste partner

Voor Senseo zijn acties en promoties een waardevolle bijdrage aan het stimuleren van de verkoop. “Senseo is een merk met veel acties en promoties. Daar heb je simpelweg een vaste leverancier voor nodig. Wij schakelen de hulp van Desk in voor verschillende promoties. Zo versturen we bijvoorbeeld met Moederdag een ontbijtpakket in samenwerking met Topfruit. Desk verzorgt hiervoor de klantenservice en alle naleveringen. Daarnaast hebben we het hele jaar door productplusacties. Dat proces gaat als volgt: als eerste wordt de aankoop van een machine geregistreerd. Vervolgens moet de consument de aankoopbon uploaden. Desk controleert voor ons of de aanvraag valide is. Bij akkoord, dan verzendt Desk het extra product naar de consument. Dat kunnen koffiepads zijn, koffiemokken of bijvoorbeeld een verwenpakket. Als laatste zetten wij ook cashbackacties in. Daarin verzorgt Desk het gehele traject tot en met de uiteindelijke uitbetaling. Desk is altijd in contact met onze klant. Zij zijn voor ons een echte servicepartij.”

Vaste communicatiemomenten

Per promotie wordt bepaald welk actiemechanisme wordt ingezet, bijvoorbeeld productplus of cashback. We hebben vaste momenten waarop wij sowieso aanwezig willen zijn: Moederdag, back to school en het einde van het jaar. Voorgaande promoties worden goed geanalyseerd voor bepaling van de actie. Vernieuwing van promoties is ook belangrijk. Je hebt altijd de consument in je achterhoofd.

Stimulatie van de verkoop

Lisette vervolgt: “Senseo heeft een loyale klantenbase. Wij proberen de klant over de streep te trekken of aan ons te binden door de klant nét dat beetje extra te geven. Acties, voor zowel nieuwe als bestaande klanten, stimuleren voor ons de verkoop. Onze klanten reageren heel positief op dit soort acties. Consumenten vinden acties altijd interessant. Het wordt gewaardeerd als je een actie hebt. En tijdens zo’n actie? Dan zie je gelijk een uplift in de sales. Daar doe je het allemaal voor!”

Korte lijntjes en snelle afhandeling

Lisette is maar wat te tevreden over de samenwerking met Desk. Het gaat van een leien dakje. “Samenwerken met Desk is super makkelijk. We werken met een tool waarin wij promoties invullen. Desk kan precies zien wanneer een actie gepland staat. In het systeem uploaden wij alle actiegegevens zoals de looptijd en welke productnummers meedoen, maar ook actieflyers en promoafbeeldingen. Desk gaat met al deze informatie aan de slag. En ontbreekt iets of is iets niet duidelijk? Dan bellen of mailen ze gelijk. Je hebt een vast contactpersoon en de lijntjes zijn kort. Dat vind ik heel fijn. Ook de klachtenafhandeling verloopt soepel. Soms moet nou eenmaal iets adhoc opgepakt worden. In dat geval zorgt Desk ervoor dat het proces snel in gang wordt gezet. Alleen maar positief ben ik over de samenwerking!”

“En tijdens zo’n actie? Dan zie je gelijk een uplift in de sales. Daar doe je het allemaal voor!”

Prijspromoties blijven interessant

“Of we in de toekomst nog vaker acties gaan inzetten? Jazeker, dat zullen we altijd blijven doen! Omdat er veel aanbod is in de markt, wil je toch de consumenten aan jouw merk binden. Prijspromoties blijven daarbij altijd interessant voor consumenten. Over de plannen van 2022 zijn we op dit moment in gesprek, maar die komen er zeker aan!”

Lisette Breukers

Lisette Breukers – Trade Shopper Marketeer bij Philips

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Ben je naar aanleiding van deze klantcase benieuwd naar de mogelijkheden voor een cashbackactie, winactie of niet tevreden, geld terug-actie voor jouw merk? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over in een persoonlijk gesprek!

Gerelateerde succesverhalen

Bekijk alle succesverhalen