29 april 2020

Coronavirus heeft grote impact op consumentengedrag: dit zijn de cijfers

Het coronavirus heeft ons leven op z’n kop gezet. Zo heerst er veel angst en onrust over onze gezondheid, werken we massaal thuis en zijn veel winkels en horeca (tijdelijk) gesloten. Om de gevolgen van de coronacrisis op het consumentengedrag in kaart te brengen, hebben wij een onderzoek laten uitvoeren door Marktonderzoeksbureau Ipsos. Hieronder delen we de belangrijkste resultaten. 

Leven drastisch veranderd

Respondenten geven aan dat hun leven drastisch is veranderd met de komst van corona. Op een schaal van 1 tot 10, schatten zijn de verandering gemiddeld in op een 7.2. Voor 40% van de respondenten is het ‘algehele gevoel van vrijheid’ dat wat het meeste gemist wordt. Ook familie zien (27%) en afspreken met vrienden (21%) wordt gemist.

Consumentengedrag in tijden van corona

Het coronavirus heeft consumentengedrag is veranderd. En dat is natuurlijk logisch: nu we meer thuiszitten hebben we andere behoeftes. Maar liefst dertig procent van de respondenten geeft dan ook aan onlangs producten te hebben aangeschaft die ze zonder corona niet gekocht zouden hebben. Er is vooral meer voeding, elektronica en speelgoed gekocht. De productcategorieën waaraan respondenten de komende tijd het meeste geld verwachten te besteden zijn kleding, woningdecoratie en sport- en fitnessartikelen.

Uitstel van aankopen

De onzekerheid die het coronavirus met zich meebrengt zorgt er ook voor dat consumenten hun hand op de knip houden. 34% van de respondenten geeft aan een aankoop te hebben uitgesteld vanwege de coronacrisis. En dan zijn er natuurlijk nog onze geplande citytrips, zomervakanties en verre reizen. Ook die worden uitgesteld of gecanceld. De helft van de respondenten verwacht dit jaar niet meer op vakantie te gaan. 

“50% van de respondenten verwacht dit jaar niet meer op vakantie te gaan.”

Cashback acties

Consumenten zullen de komende tijd dus extra gestimuleerd of overtuigd moeten worden voordat ze tot een aankoop over zullen gaan. Een promotieactie is een uitstekende manier om je daarbij te helpen. Uit ons onderzoek is gebleken dat respondenten open staan voor zulke promoties. Met name cashback acties bieden perspectief: 1 op de 3 respondenten staat hiervoor open. Bij een cashbackactie krijgt de klant een bedrag op z’n rekening teruggestort na aankoop van een product. Je verlaagt de aankoopdrempel en geeft de klant dat laatste zetje om direct voor een specifiek merk of product te kiezen.

Meer weten?

Naast bovenstaande resultaten is er nog veel meer interessante info uit het onderzoek gekomen. We hebben alle info gebundeld in een overzichtelijke infographic, zie hieronder. Wil je meer informatie over dit onderzoek? Of ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen in te spelen op het veranderende consumentengedrag, bijvoorbeeld met het opzetten van een cashbackactie? Neem gerust contact met ons op!

 

6 August 2020

Coronavirus heeft grote impact op consumentengedrag: dit zijn de cijfers

Het coronavirus heeft ons leven op z’n kop gezet. Zo heerst er veel angst en onrust over onze gezondheid, werken we massaal thuis en zijn veel winkels en horeca (tijdelijk) gesloten. Om de gevolgen van de coronacrisis op het consumentengedrag in kaart te brengen, hebben wij een onderzoek laten uitvoeren door Marktonderzoeksbureau Ipsos. Hieronder delen we de belangrijkste resultaten. 

Leven drastisch veranderd

Respondenten geven aan dat hun leven drastisch is veranderd met de komst van corona. Op een schaal van 1 tot 10, schatten zijn de verandering gemiddeld in op een 7.2. Voor 40% van de respondenten is het ‘algehele gevoel van vrijheid’ dat wat het meeste gemist wordt. Ook familie zien (27%) en afspreken met vrienden (21%) wordt gemist.

Consumentengedrag in tijden van corona

Het coronavirus heeft consumentengedrag is veranderd. En dat is natuurlijk logisch: nu we meer thuiszitten hebben we andere behoeftes. Maar liefst dertig procent van de respondenten geeft dan ook aan onlangs producten te hebben aangeschaft die ze zonder corona niet gekocht zouden hebben. Er is vooral meer voeding, elektronica en speelgoed gekocht. De productcategorieën waaraan respondenten de komende tijd het meeste geld verwachten te besteden zijn kleding, woningdecoratie en sport- en fitnessartikelen.

Uitstel van aankopen

De onzekerheid die het coronavirus met zich meebrengt zorgt er ook voor dat consumenten hun hand op de knip houden. 34% van de respondenten geeft aan een aankoop te hebben uitgesteld vanwege de coronacrisis. En dan zijn er natuurlijk nog onze geplande citytrips, zomervakanties en verre reizen. Ook die worden uitgesteld of gecanceld. De helft van de respondenten verwacht dit jaar niet meer op vakantie te gaan. 

“50% van de respondenten verwacht dit jaar niet meer op vakantie te gaan.”

Cashback acties

Consumenten zullen de komende tijd dus extra gestimuleerd of overtuigd moeten worden voordat ze tot een aankoop over zullen gaan. Een promotieactie is een uitstekende manier om je daarbij te helpen. Uit ons onderzoek is gebleken dat respondenten open staan voor zulke promoties. Met name cashback acties bieden perspectief: 1 op de 3 respondenten staat hiervoor open. Bij een cashbackactie krijgt de klant een bedrag op z’n rekening teruggestort na aankoop van een product. Je verlaagt de aankoopdrempel en geeft de klant dat laatste zetje om direct voor een specifiek merk of product te kiezen.

Meer weten?

Naast bovenstaande resultaten is er nog veel meer interessante info uit het onderzoek gekomen. We hebben alle info gebundeld in een overzichtelijke infographic, zie hieronder. Wil je meer informatie over dit onderzoek? Of ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen in te spelen op het veranderende consumentengedrag, bijvoorbeeld met het opzetten van een cashbackactie? Neem gerust contact met ons op!

 

Gerelateerde succesverhalen

Bekijk alle succesverhalen