18 mei 2020
Hoe Fiskars succesvol aan haar naamsbekendheid bouwt
Al een aantal jaar werkt het Finse merk Fiskars samen met Desk. Deze leverancier van handtuingereedschap maakte de afgelopen jaren gebruik van een cashbackactie, een winactie én een niet tevreden, geld terug-actie. We spraken met Cynthia van den Brande, Marketing Manager Functional Benelux bij Fiskars. Zij vertelt ons alles over de acties, resultaten, data-inzichten én samenwerking met Desk.
Fiskars in de Benelux
Fiskars werd opgericht in 1649 in het Finse dorpje – jawel – Fiskars. Het merk bestaat dus al ruim 370 jaar, maar is nog slechts vijf jaar echt actief in de Benelux. “Het kan daarom zo zijn dat je ons nog niet zo goed kent. Onze producten zijn te koop in bouwmarkten en tuincentra en te herkennen aan de felle kleur oranje. Op dit moment ligt onze focus in de Benelux op het uitbouwen van de distributiekanalen en de naamsbekendheid van Fiskars,” vertelt Cynthia.
100% happiness
De afgelopen jaren stond het thema ‘100% happiness’ bij Fiskars centraal. Tuinieren maakt namelijk gelukkig, zo is gebleken uit onderzoek. “Op die manier kwamen we op het idee om een ‘niet tevreden, geld terug-actie’ op te zetten. Zo trokken we het 100% happiness thema door in onze promoties en acties. Als iemand namelijk niet 100% happy was met het product, kreeg hij zijn geld terug en was zo alsnog 100% happy.”
Soepele en snelle communicatie
Voor het opzetten en faciliteren van deze actie schakelde Fiskars de hulp in van Desk. “We zochten een leverancier die de hele Benelux kon bedienen. Zo kwamen we al snel bij Desk uit,” vertelt Cynthia. “Ze zitten centraal in die regio en bieden de mogelijkheid om consumenten in alle talen te woord te staan.”
“We zochten een leverancier die de hele Benelux kon bedienen en kwamen al snel bij Desk uit.”
Desk ging voor Fiskars aan de slag en bouwde een gebruiksvriendelijke registratiesite voor de niet tevreden, geld terug-actie. Ook namen we de customer care over en zorgden we ervoor dat het aankoopbedrag werd terugbetaald op de rekening van de consument. “De samenwerking met Desk verloopt vanaf het begin heel goed. De communicatie is soepel en snel, zowel naar ons toe als naar de consument,” aldus Cynthia.
Profileren als premium merk met cashbackactie
Inmiddels heeft Fiskars in samenwerking met Desk ook een winactie én een cashbackactie opgezet. “Met behulp van de cashbackactie verlagen we de aankoopdrempel van producten. En dat zonder afprijzing in de winkel! Dat is dan ook meteen één van de redenen waarom een cashbackactie zo interessant is voor Fiskars. Wij profileren ons als premium merk, dus dan wil je niet steeds korting geven. Een cashbackactie biedt uitkomst. Retailers reageren bovendien positief: voor hen biedt het voordelen zonder dat zij marge inleveren of er iets voor hoeven te doen. Ze hebben er geen omkijken naar.”
Desk blijft ontwikkelen
En hoe zit het met de resultaten van de cashbackactie? “De resultaten zijn boven verwachting goed. Enerzijds komt dat – hoe gek het misschien ook klinkt – door de coronacrisis en het fantastische voorjaar. Het is lekker weer en mensen hebben nu veel meer tijd én geld voor huis en tuin. Maar naast deze externe invloeden is de actie op zich ook gewoon sterk opgezet. Desk heeft een strakke registratiewebsite opgeleverd en zorgt voor een snelle afhandeling van de aanvragen. Voor ons is het ook fijn om te zien dat Desk zich zo blijft ontwikkelen. In vergelijking met vorig jaar zijn ze volop bezig met het opzetten van instructievideo’s met uitleg over de promoties voor de consument. Dit maakt dat de consument nog beter bediend wordt en sneller tevreden is.”
“Het is fijn dat Desk haar dienstverlening zo blijft doorontwikkelen. Dit maakt dat de consument nog beter bediend wordt en sneller tevreden is.”
Cashback werkt voor de prijsgedreven Nederlander
“Als we kijken naar de drie verschillende acties, werkt cashback voor ons het beste. Met een cashbackactie garandeer je een korting. Dat is anders als bij een niet tevreden, geld terug-actie of winactie. Dan heeft de consument geen zekerheid op korting of een prijs. Het cashbackmechanisme werkt goed in een land als Nederland, waar de consument heel erg prijsgedreven is.”
Opbouwen van een database
De promoties leveren Fiskars bovendien hele interessante data en inzichten op. “In het aanvraagformulier voor de cashbackactie vragen we aan de consument of ze meer info willen ontvangen over Fiskars. Mensen die deze opt-in aanzetten worden toegevoegd aan onze nieuwsbrief-database. Het levert ons dus – volledig volgens GDPR-wetgeving – relevante data op die we gebruiken voor onze één op één communicatie met de consument. De cashbackactie is daarmee voor ons ook een investering in de toekomst.”
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Ben je naar aanleiding van deze klantcase benieuwd geraakt naar de mogelijkheden voor een cashbackactie, winactie of niet tevreden, geld terug-actie voor jouw merk? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over!
10 december 2024
Hoe Fiskars succesvol aan haar naamsbekendheid bouwt
Al een aantal jaar werkt het Finse merk Fiskars samen met Desk. Deze leverancier van handtuingereedschap maakte de afgelopen jaren gebruik van een cashbackactie, een winactie én een niet tevreden, geld terug-actie. We spraken met Cynthia van den Brande, Marketing Manager Functional Benelux bij Fiskars. Zij vertelt ons alles over de acties, resultaten, data-inzichten én samenwerking met Desk.
Fiskars in de Benelux
Fiskars werd opgericht in 1649 in het Finse dorpje – jawel – Fiskars. Het merk bestaat dus al ruim 370 jaar, maar is nog slechts vijf jaar echt actief in de Benelux. “Het kan daarom zo zijn dat je ons nog niet zo goed kent. Onze producten zijn te koop in bouwmarkten en tuincentra en te herkennen aan de felle kleur oranje. Op dit moment ligt onze focus in de Benelux op het uitbouwen van de distributiekanalen en de naamsbekendheid van Fiskars,” vertelt Cynthia.
100% happiness
De afgelopen jaren stond het thema ‘100% happiness’ bij Fiskars centraal. Tuinieren maakt namelijk gelukkig, zo is gebleken uit onderzoek. “Op die manier kwamen we op het idee om een ‘niet tevreden, geld terug-actie’ op te zetten. Zo trokken we het 100% happiness thema door in onze promoties en acties. Als iemand namelijk niet 100% happy was met het product, kreeg hij zijn geld terug en was zo alsnog 100% happy.”
Soepele en snelle communicatie
Voor het opzetten en faciliteren van deze actie schakelde Fiskars de hulp in van Desk. “We zochten een leverancier die de hele Benelux kon bedienen. Zo kwamen we al snel bij Desk uit,” vertelt Cynthia. “Ze zitten centraal in die regio en bieden de mogelijkheid om consumenten in alle talen te woord te staan.”
“We zochten een leverancier die de hele Benelux kon bedienen en kwamen al snel bij Desk uit.”
Desk ging voor Fiskars aan de slag en bouwde een gebruiksvriendelijke registratiesite voor de niet tevreden, geld terug-actie. Ook namen we de customer care over en zorgden we ervoor dat het aankoopbedrag werd terugbetaald op de rekening van de consument. “De samenwerking met Desk verloopt vanaf het begin heel goed. De communicatie is soepel en snel, zowel naar ons toe als naar de consument,” aldus Cynthia.
Profileren als premium merk met cashbackactie
Inmiddels heeft Fiskars in samenwerking met Desk ook een winactie én een cashbackactie opgezet. “Met behulp van de cashbackactie verlagen we de aankoopdrempel van producten. En dat zonder afprijzing in de winkel! Dat is dan ook meteen één van de redenen waarom een cashbackactie zo interessant is voor Fiskars. Wij profileren ons als premium merk, dus dan wil je niet steeds korting geven. Een cashbackactie biedt uitkomst. Retailers reageren bovendien positief: voor hen biedt het voordelen zonder dat zij marge inleveren of er iets voor hoeven te doen. Ze hebben er geen omkijken naar.”
Desk blijft ontwikkelen
En hoe zit het met de resultaten van de cashbackactie? “De resultaten zijn boven verwachting goed. Enerzijds komt dat – hoe gek het misschien ook klinkt – door de coronacrisis en het fantastische voorjaar. Het is lekker weer en mensen hebben nu veel meer tijd én geld voor huis en tuin. Maar naast deze externe invloeden is de actie op zich ook gewoon sterk opgezet. Desk heeft een strakke registratiewebsite opgeleverd en zorgt voor een snelle afhandeling van de aanvragen. Voor ons is het ook fijn om te zien dat Desk zich zo blijft ontwikkelen. In vergelijking met vorig jaar zijn ze volop bezig met het opzetten van instructievideo’s met uitleg over de promoties voor de consument. Dit maakt dat de consument nog beter bediend wordt en sneller tevreden is.”
“Het is fijn dat Desk haar dienstverlening zo blijft doorontwikkelen. Dit maakt dat de consument nog beter bediend wordt en sneller tevreden is.”
Cashback werkt voor de prijsgedreven Nederlander
“Als we kijken naar de drie verschillende acties, werkt cashback voor ons het beste. Met een cashbackactie garandeer je een korting. Dat is anders als bij een niet tevreden, geld terug-actie of winactie. Dan heeft de consument geen zekerheid op korting of een prijs. Het cashbackmechanisme werkt goed in een land als Nederland, waar de consument heel erg prijsgedreven is.”
Opbouwen van een database
De promoties leveren Fiskars bovendien hele interessante data en inzichten op. “In het aanvraagformulier voor de cashbackactie vragen we aan de consument of ze meer info willen ontvangen over Fiskars. Mensen die deze opt-in aanzetten worden toegevoegd aan onze nieuwsbrief-database. Het levert ons dus – volledig volgens GDPR-wetgeving – relevante data op die we gebruiken voor onze één op één communicatie met de consument. De cashbackactie is daarmee voor ons ook een investering in de toekomst.”
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Ben je naar aanleiding van deze klantcase benieuwd geraakt naar de mogelijkheden voor een cashbackactie, winactie of niet tevreden, geld terug-actie voor jouw merk? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over!