data, data-analyse
data, data-analyse

8 juni 2020

De effecten van promotionele acties razendsnel inzichtelijk met behulp van data

Waarom wordt een product wel of niet verkocht door een bepaalde retailer? Waarom verkoopt een product minder goed in een regio? En zijn er bepaalde dagen waarop een product meer verkocht wordt? Met behulp van data kun je antwoord geven op deze (en nog veel meer) vragen. Bij Desk weten we als geen ander dat meten weten is. Via onze dienstverlening verzamelen we – natuurlijk geheel AVG-proof – veel relevante data waarmee we de effecten van promotionele acties razendsnel inzichtelijk maken. In dit artikel vertelt data-analist Janneke er alles over. 

Sterke behoefte aan data-inzichten

De afgelopen jaren werd duidelijk dat er een sterke behoefte aan data-inzichten is. Zowel voor intern gebruik, als voor klanten. En dus kreeg Janneke de kans om een opleiding tot data-analist te doen. “Het is een enorm interessant vakgebied. Als je werkt met data ben je eigenlijk continu aan het puzzelen. Je moet in de data duiken, er de juiste dingen uitpikken en er een begrijpelijke rapportage van maken. Dat is iedere keer weer een uitdaging.”

Nieuwe inzichten

Met data breng je vaak nieuwe inzichten aan het licht brengt die normaal niet naar boven komen. En daarmee helpt Desk haar klanten verder. Met behulp van data wordt het effect van promotionele acties namelijk razendsnel inzichtelijk gemaakt. Er kan direct worden bijgestuurd, waardoor het marketingbudget effectiever ingezet wordt. Maar bij Desk doen we nog veel meer met de data: door middel van business intelligence leggen we verbanden tussen verschillende gegevens. Die leveren nieuwe waardevolle inzichten op die ter onderbouwing kunnen worden gebruikt voor vervolgacties.

Waardevolle informatie

“Als er data beschikbaar is die je kunt en mag gebruiken, is het doodzonde als je dat niet doet” vindt Janneke. “Je wilt natuurlijk het maximale uit je promotie halen, of dat nou een cashback-actie is of een andere promotie. Zowel vanuit strategisch sales en marketing oogpunt, maar ook om je lopende promotie zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Bij Desk werken de projectmanagers met dashboards waardoor afwijkingen in het verloop van een promotie direct gesignaleerd worden. Er kan meteen actie worden ondernomen als dingen niet gaan zoals vooraf bedacht. Extra uitleg op de registratiepagina, een aanpassing in de actievoorwaarden: een oplossing is vaak snel gerealiseerd, als je het signaal maar krijgt. Ook daar is data cruciaal.”

“Het geeft voldoening als je met data nieuwe inzichten aan het licht brengt die normaal niet naar boven komen.”

Janneke Schils, Data analist

Meer informatie?

Heb je vragen over onze mogelijkheden voor data-analyses? Of wil je gewoon meer informatie over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je er graag meer over.

28 September 2020

De effecten van promotionele acties razendsnel inzichtelijk met behulp van data

Waarom wordt een product wel of niet verkocht door een bepaalde retailer? Waarom verkoopt een product minder goed in een regio? En zijn er bepaalde dagen waarop een product meer verkocht wordt? Met behulp van data kun je antwoord geven op deze (en nog veel meer) vragen. Bij Desk weten we als geen ander dat meten weten is. Via onze dienstverlening verzamelen we – natuurlijk geheel AVG-proof – veel relevante data waarmee we de effecten van promotionele acties razendsnel inzichtelijk maken. In dit artikel vertelt data-analist Janneke er alles over. 

Sterke behoefte aan data-inzichten

De afgelopen jaren werd duidelijk dat er een sterke behoefte aan data-inzichten is. Zowel voor intern gebruik, als voor klanten. En dus kreeg Janneke de kans om een opleiding tot data-analist te doen. “Het is een enorm interessant vakgebied. Als je werkt met data ben je eigenlijk continu aan het puzzelen. Je moet in de data duiken, er de juiste dingen uitpikken en er een begrijpelijke rapportage van maken. Dat is iedere keer weer een uitdaging.”

Nieuwe inzichten

Met data breng je vaak nieuwe inzichten aan het licht brengt die normaal niet naar boven komen. En daarmee helpt Desk haar klanten verder. Met behulp van data wordt het effect van promotionele acties namelijk razendsnel inzichtelijk gemaakt. Er kan direct worden bijgestuurd, waardoor het marketingbudget effectiever ingezet wordt. Maar bij Desk doen we nog veel meer met de data: door middel van business intelligence leggen we verbanden tussen verschillende gegevens. Die leveren nieuwe waardevolle inzichten op die ter onderbouwing kunnen worden gebruikt voor vervolgacties.

Waardevolle informatie

“Als er data beschikbaar is die je kunt en mag gebruiken, is het doodzonde als je dat niet doet” vindt Janneke. “Je wilt natuurlijk het maximale uit je promotie halen, of dat nou een cashback-actie is of een andere promotie. Zowel vanuit strategisch sales en marketing oogpunt, maar ook om je lopende promotie zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Bij Desk werken de projectmanagers met dashboards waardoor afwijkingen in het verloop van een promotie direct gesignaleerd worden. Er kan meteen actie worden ondernomen als dingen niet gaan zoals vooraf bedacht. Extra uitleg op de registratiepagina, een aanpassing in de actievoorwaarden: een oplossing is vaak snel gerealiseerd, als je het signaal maar krijgt. Ook daar is data cruciaal.”

“Het geeft voldoening als je met data nieuwe inzichten aan het licht brengt die normaal niet naar boven komen.”

Janneke Schils, Data analist

Meer informatie?

Heb je vragen over onze mogelijkheden voor data-analyses? Of wil je gewoon meer informatie over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je er graag meer over.

Gerelateerde succesverhalen

Bekijk alle succesverhalen