Consument, blij, telefoon
Consument, blij, telefoon

13 augustus 2020

De kracht van een loyaliteitsprogramma voor jouw organisatie

Klanten behouden is een stuk goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. Volgens onderzoek zelfs 5 tot 7 keer goedkoper. Hiermee hebben loyale klanten een grote impact op de winstgevendheid van de organisatie. Maar hoe doe je dat, klanten behouden? Met een effectief loyaliteitsprogramma bijvoorbeeld!  

Wat is een loyaliteitsprogramma?

Een loyaliteitsprogramma is een gestructureerde marketingstrategie waardoor een klant beloond wordt. Het belonen van klanten wordt gedaan om ze loyaal te maken aan jouw merk, dienst of bedrijf. Het uiteindelijke doel is het vergroten van het marktaandeel of de winst. De beloning kan gebaseerd zijn op contractverlenging, herhaalaankopen maar ook bijvoorbeeld op gedrag. Het plaatsen van reviews of het hebben van een ambassadeursrol kunnen bijvoorbeeld ook beloond worden. Loyaliteitsprogramma’s bestaan in alle vormen en maten. Van spaarprogramma’s tot exclusieve events. Bekende voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s zijn de Bonuskaart van Albert Heijn, Biertegoed van Heineken, Rentepunten van ING en de DE-zegels van Douwe Egberts. Dergelijke programma’s werken niet alleen voor consumenten maar kunnen ook erg effectief zijn in het B2B segment.

De voordelen van een loyaliteitsprogramma

Maar wat levert het precies op, zo’n loyaliteitsprogramma? Een effectief loyaliteitsprogramma zorgt ervoor dat je klanten blijven terugkomen, in plaats van over te stappen naar de concurrent. Zo kun je met een loyaliteitsprogramma zowel trouwe klanten als klanten die al even niets meer hebben gekocht identificeren. Door trouwe klanten te belonen en klanten die al even niets gekocht hebben bijvoorbeeld een speciale korting aan te bieden, zorg je voor actieve klantenbinding en een stimulatie van de verkopen. ANWB-klanten krijgen bijvoorbeeld meer korting op bepaalde producten naarmate ze langer lid zijn.

De voordelen van een loyaliteitsprogramma op een rij:

  • actieve klantenbinding
  • stimuleren van verkopen
  • klanten belonen zonder verlies van marge
  • meer inzicht in klantprofielen
  • directe communicatie met je doelgroep
  • beter inzicht in aankoop- en switchgedrag

Effectief loyaliteitsprogramma met Desk

Een loyaliteitsprogramma is dus een zeer interessant instrument voor iedere organisatie dat stuurt op klantenbinding. Bij Desk helpen we je graag verder. Wij zorgen voor een effectief loyaliteitsprogramma waarmee je klanten en medewerkers aan je bindt. We rollen dit volledig voor je uit en zorgen ervoor dat je klant of medewerker positief verrast wordt. Een uniek programma dat zorgt voor een langdurige relatie. Hierbij spelen we in op ‘customer engagement’, ofwel de emotionele binding met je merk.

Desk biedt zowel generieke platform-oplossingen als maatwerk-oplossingen. Een digitale cadeaucode kan altijd het startpunt zijn van de beloning. We werken samen met een netwerk van retailers en andere dienstverleners om steeds weer een onderscheidend aanbod te kunnen doen.

Meer weten? Kijk dan even hier of neem direct contact met ons op.

28 September 2020

De kracht van een loyaliteitsprogramma voor jouw organisatie

Klanten behouden is een stuk goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. Volgens onderzoek zelfs 5 tot 7 keer goedkoper. Hiermee hebben loyale klanten een grote impact op de winstgevendheid van de organisatie. Maar hoe doe je dat, klanten behouden? Met een effectief loyaliteitsprogramma bijvoorbeeld!  

Wat is een loyaliteitsprogramma?

Een loyaliteitsprogramma is een gestructureerde marketingstrategie waardoor een klant beloond wordt. Het belonen van klanten wordt gedaan om ze loyaal te maken aan jouw merk, dienst of bedrijf. Het uiteindelijke doel is het vergroten van het marktaandeel of de winst. De beloning kan gebaseerd zijn op contractverlenging, herhaalaankopen maar ook bijvoorbeeld op gedrag. Het plaatsen van reviews of het hebben van een ambassadeursrol kunnen bijvoorbeeld ook beloond worden. Loyaliteitsprogramma’s bestaan in alle vormen en maten. Van spaarprogramma’s tot exclusieve events. Bekende voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s zijn de Bonuskaart van Albert Heijn, Biertegoed van Heineken, Rentepunten van ING en de DE-zegels van Douwe Egberts. Dergelijke programma’s werken niet alleen voor consumenten maar kunnen ook erg effectief zijn in het B2B segment.

De voordelen van een loyaliteitsprogramma

Maar wat levert het precies op, zo’n loyaliteitsprogramma? Een effectief loyaliteitsprogramma zorgt ervoor dat je klanten blijven terugkomen, in plaats van over te stappen naar de concurrent. Zo kun je met een loyaliteitsprogramma zowel trouwe klanten als klanten die al even niets meer hebben gekocht identificeren. Door trouwe klanten te belonen en klanten die al even niets gekocht hebben bijvoorbeeld een speciale korting aan te bieden, zorg je voor actieve klantenbinding en een stimulatie van de verkopen. ANWB-klanten krijgen bijvoorbeeld meer korting op bepaalde producten naarmate ze langer lid zijn.

De voordelen van een loyaliteitsprogramma op een rij:

  • actieve klantenbinding
  • stimuleren van verkopen
  • klanten belonen zonder verlies van marge
  • meer inzicht in klantprofielen
  • directe communicatie met je doelgroep
  • beter inzicht in aankoop- en switchgedrag

Effectief loyaliteitsprogramma met Desk

Een loyaliteitsprogramma is dus een zeer interessant instrument voor iedere organisatie dat stuurt op klantenbinding. Bij Desk helpen we je graag verder. Wij zorgen voor een effectief loyaliteitsprogramma waarmee je klanten en medewerkers aan je bindt. We rollen dit volledig voor je uit en zorgen ervoor dat je klant of medewerker positief verrast wordt. Een uniek programma dat zorgt voor een langdurige relatie. Hierbij spelen we in op ‘customer engagement’, ofwel de emotionele binding met je merk.

Desk biedt zowel generieke platform-oplossingen als maatwerk-oplossingen. Een digitale cadeaucode kan altijd het startpunt zijn van de beloning. We werken samen met een netwerk van retailers en andere dienstverleners om steeds weer een onderscheidend aanbod te kunnen doen.

Meer weten? Kijk dan even hier of neem direct contact met ons op.

Gerelateerde succesverhalen

Bekijk alle succesverhalen