25 augustus 2020

Voordelig impact creëren met kansacties en prijsvragen

Je hebt vást weleens meegedaan met een prijsvraag van een merk. Of aan een kansactie, waarbij het retourneren van het aankoopbedrag gekoppeld wordt aan de waarschijnlijkheid dat iets gebeurt. Kansacties en prijsvragen zijn veelgebruikte promotietechnieken. En dat is niet zo gek! Het is aantrekkelijk voor merken omdat het vrij snel en eenvoudig op te zetten is met een vooraf afgebakend budget. Bovendien creëer je er veel impact mee. Meer weten over prijsvragen of kansacties? Lees snel verder.

Kosteloos een prijsvraag opzetten

Een prijsvraagactie kennen we allemaal: een merk stelt een prijsvraag waarbij consumenten een product of dienst kunnen winnen. En winnen, dat willen we allemaal wel! Een prijsvraag levert vaak veel reacties op, waardoor je merk relatief goedkoop in de spotlights komt. Wist je dat je een prijsvraag soms zelfs zonder of met weinig kosten kunt opzetten? Dat doe je door samen te werken met een joint promotion partner die zijn of haar product gratis of met hoge korting ter beschikking stelt in ruil voor exposure. De beschikbaar gestelde prijzen zijn sterk variërend van één grote prijs (win een vakantiereis of een auto) tot vele kleinere prijzen (win 1 van de 1000 bioscooptickets of entreebewijzen voor een attractiepark of musical). Vaak is er sprake van een jureerbare prestatie om te voorkomen dat de actie puur als een kansspel wordt beschouwd. De wetgeving rondom kansspelen is namelijk strikter waardoor er aan meer voorwaarden dient te worden voldaan.

Inhaken op een event of gebeurtenis met een kansactie

Naast een prijsvraag, is ook een kansactie een effectief promotiemiddel. Deze variant is een promotiemiddel die we minder vaak tegenkomen dan de prijsvraag. Maar daarom niet minder effectief! Een kansactie is een spraakmakende en ludieke manier om in te haken op een event of gebeurtenis. Een voorbeeld: iedereen die binnen de actieperiode het product koopt, krijgt het volledige aankoopbedrag retour als… Nederland Europees Kampioen wordt of Tom Dumoulin de Tour de France wint.

Grote aantrekkingskracht op de consument

Met een kansactie of prijsvraag zet je jouw product extra in de schijnwerpers. Je bereikt met een beperkt budget een groot publiek. Duurdere promotievormen als korting kunnen op deze manier worden vermeden en marges blijven gehandhaafd. Een kansactie biedt de mogelijkheid om te kiezen voor een thema dat geheel in lijn is met de merkwaarden van het product. Daarnaast kun je met behulp van een kansactie displayplaatsing in de winkel voor elkaar krijgen. Bovendien hebben kansacties een grote aantrekkingskracht op de consument. Het zou immers maar eens zo kunnen dat je op deze manier een kostbaar product met grote korting in de wacht sleept!

Verzekeren van kansacties

Een kansactie kun je via gespecialiseerde bedrijven laten verzekeren. Zo dek je jezelf (deels) in tegen het grote risico dat je loopt met een kansactie. De hoogte van de premie is afhankelijk van de waarschijnlijkheid dat iets daadwerkelijk gaat gebeuren. De hoogte van de premie is ook afhankelijk van het percentage van het aankoopbedrag dat je retour geeft. Een lager percentage betekent een lagere premie. Ook als je de actie in meerdere landen tegelijk organiseert is de premie lager.

Al met al zijn zowel prijsvragen als kansacties een enorm interessant middel om met een relatief laag bedrag een groot publiek te bereiken. Wil je meer weten over kansacties of prijsvragen in welke vorm dan ook, neem vrijblijvend contact met ons op.

28 September 2020

Voordelig impact creëren met kansacties en prijsvragen

Je hebt vást weleens meegedaan met een prijsvraag van een merk. Of aan een kansactie, waarbij het retourneren van het aankoopbedrag gekoppeld wordt aan de waarschijnlijkheid dat iets gebeurt. Kansacties en prijsvragen zijn veelgebruikte promotietechnieken. En dat is niet zo gek! Het is aantrekkelijk voor merken omdat het vrij snel en eenvoudig op te zetten is met een vooraf afgebakend budget. Bovendien creëer je er veel impact mee. Meer weten over prijsvragen of kansacties? Lees snel verder.

Kosteloos een prijsvraag opzetten

Een prijsvraagactie kennen we allemaal: een merk stelt een prijsvraag waarbij consumenten een product of dienst kunnen winnen. En winnen, dat willen we allemaal wel! Een prijsvraag levert vaak veel reacties op, waardoor je merk relatief goedkoop in de spotlights komt. Wist je dat je een prijsvraag soms zelfs zonder of met weinig kosten kunt opzetten? Dat doe je door samen te werken met een joint promotion partner die zijn of haar product gratis of met hoge korting ter beschikking stelt in ruil voor exposure. De beschikbaar gestelde prijzen zijn sterk variërend van één grote prijs (win een vakantiereis of een auto) tot vele kleinere prijzen (win 1 van de 1000 bioscooptickets of entreebewijzen voor een attractiepark of musical). Vaak is er sprake van een jureerbare prestatie om te voorkomen dat de actie puur als een kansspel wordt beschouwd. De wetgeving rondom kansspelen is namelijk strikter waardoor er aan meer voorwaarden dient te worden voldaan.

Inhaken op een event of gebeurtenis met een kansactie

Naast een prijsvraag, is ook een kansactie een effectief promotiemiddel. Deze variant is een promotiemiddel die we minder vaak tegenkomen dan de prijsvraag. Maar daarom niet minder effectief! Een kansactie is een spraakmakende en ludieke manier om in te haken op een event of gebeurtenis. Een voorbeeld: iedereen die binnen de actieperiode het product koopt, krijgt het volledige aankoopbedrag retour als… Nederland Europees Kampioen wordt of Tom Dumoulin de Tour de France wint.

Grote aantrekkingskracht op de consument

Met een kansactie of prijsvraag zet je jouw product extra in de schijnwerpers. Je bereikt met een beperkt budget een groot publiek. Duurdere promotievormen als korting kunnen op deze manier worden vermeden en marges blijven gehandhaafd. Een kansactie biedt de mogelijkheid om te kiezen voor een thema dat geheel in lijn is met de merkwaarden van het product. Daarnaast kun je met behulp van een kansactie displayplaatsing in de winkel voor elkaar krijgen. Bovendien hebben kansacties een grote aantrekkingskracht op de consument. Het zou immers maar eens zo kunnen dat je op deze manier een kostbaar product met grote korting in de wacht sleept!

Verzekeren van kansacties

Een kansactie kun je via gespecialiseerde bedrijven laten verzekeren. Zo dek je jezelf (deels) in tegen het grote risico dat je loopt met een kansactie. De hoogte van de premie is afhankelijk van de waarschijnlijkheid dat iets daadwerkelijk gaat gebeuren. De hoogte van de premie is ook afhankelijk van het percentage van het aankoopbedrag dat je retour geeft. Een lager percentage betekent een lagere premie. Ook als je de actie in meerdere landen tegelijk organiseert is de premie lager.

Al met al zijn zowel prijsvragen als kansacties een enorm interessant middel om met een relatief laag bedrag een groot publiek te bereiken. Wil je meer weten over kansacties of prijsvragen in welke vorm dan ook, neem vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde succesverhalen

Bekijk alle succesverhalen