3 september 2021

Melitta® laat verkopen groeien dankzij acties en promoties

Het doel van Melitta is duidelijk: marktleider worden in de branche waarin zij opereren. Natuurlijk helpt Desk maar al te graag bij realisatie van deze doelstelling. Al ruim 2 jaar werken Desk en Melitta® intensief samen aan de mooiste consumentenacties. Alexander de Vries – productmanager bij Melitta® – neemt ons mee in het verhaal achter Melitta en vertelt waarin Desk ondersteunt en waarom hij aan Desk zo’n goede partner heeft. 

De start van het Melitta® verhaal

In de loop van de jaren is de – van oorsprong Duitse – firma Melitta® enorm gegroeid. Van een kleine familieonderneming naar een multinational in meer dan 45 landen. Alexander brengt ons een stukje geschiedenis bij over de oprichting van Melitta. “Het Melitta verhaal begint bij de Duitse vrouw Melitta Bentz: uitvindster van de koffiefilter in 1908. Zij was een businessvrouw in hart en nieren. Gedurende de jaren werd het bedrijf alsmaar groter en groter. Zo hebben wij inmiddels een aantal bedrijven overgenomen, welke nu onderdeel uitmaken van Melitta Holding, waaronder producenten van bijvoorbeeld Swirl® vuilniszakken, stofzuigerzakken, brillenpoetsdoekjes en Toppits® vershoudproducten. Een breed scala aan verschillende producten die wij distribueren dus!”

Vandaag de dag

De producten die anno 2021 onder het merk Melitta vallen lopen uiteen. Van Melitta® filterpapier, koffiezetmachines, waterkokers, melkopschuimers tot volautomaten en espressoautomaten en Cilia® theezakjes, Alexander vertelt verder: “Wij hebben een ruim assortiment met producten voor consumenten. Binnen Melitta Houshold richten wij ons op B2C communicatie. Tegenwoordig werken we binnen Melitta Benelux met 50 collega’s. We hebben 2 kantoren waar precies eventueel collega’s werken: één in Gorinchem (Nederland) en één in Lokeren (België).”

Duidelijk doel voor ogen

Melitta® heeft per productgroep een verschillende strategie voor de lange termijn. Toch hebben zij één heel duidelijk overall doel. Alexander: “Wij willen een goede partner zijn voor onze retailers. Alleen dan ontstaat een win-winsituatie, waardoor zij meer marge kunnen genereren op onze producten. Want wij zijn eigenlijk, binnen onze categorie, het enige A-merk in zowel koffiefilters, als vuilniszakken als in vershoudproducten. Onze focus ligt hierbij op groei in de specifieke categorieën. Uiteindelijk doel? ‘Captain’ zijn. En daardoor kunnen wij – met verbeterde samenwerkingen – de branche laten groeien.”

De kracht van acties

Om bovenstaande doelstelling te behalen, zet Melitta® onder andere actiemechanismes in. Alexander bekijkt samen met het sales- en marketingteam welke actie geschikt is voor welk doel. Zeker tijdens de piekmomenten wil Melitta® als merk aanwezig zijn. De kracht van zo’n actiemechanisme zit ‘m in het verwachtingspatroon van de consument. “De consument van nu vergelijkt eerst diverse producten voordat hij of zij deze aanschaft. Daarnaast weten zij dat bepaalde merken in bepaalde tijden van het jaar dit soort acties voeren. Met die flow moet je gewoon mee. Ben je afwezig, heb je op voorhand al ‘verloren’.”

“Wat ik waardeer aan onze samenwerking is dat Desk meekijkt, meedenkt, adviseert en informatie terugkoppelt.”

 Zoektocht naar een marketingpartner

Een paar jaar geleden klopte Melitta® aan bij Desk. “Na wat onderzoek op Google kwam ik uit bij Desk. Na een telefoontje, een fijn gesprek met Gert en een goed prijsvoorstel later, hebben we eigenlijk heel snel gehandeld. Mijn eerste vragen waren: zijn jullie in staat om een registratiepagina te maken? En hoe gaan jullie met vragen om? Dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste. Dat een marketingpartner jou ook echt werk uit handen neemt. En dat we elkaar aanvullen natuurlijk. Na het proefhalfjaar hebben we met veel plezier de samenwerking voortgezet. Zowel mijn leidinggevende, mijn collega van de marketingafdeling in België als onze afdeling after sales service zijn zeer tevreden.”

V.l.n.r.: Alexander de Vries, (productmanager), Inge Hoorens (marketing manager Benelux), Jos Meulenbroek (Country manager Benelux)

Uiteenlopende acties

Inmiddels is de samenwerking uitgebreid met talloze type promoties. De dienstverlening bestaat nu uit: registratiepagina’s, distributie naar consumenten, logistiek van de webshop, cashbackacties, garantieacties, cadeaupromoties en winacties. “Leuk om uit te lichten is onze samenwerking tijdens bijvoorbeeld een cashbackactie. Een maand van tevoren stuur ik input voor beeldmateriaal, de actievoorwaarden en de lijst met producten die meedoen aan de actie. Vervolgens zet Jurgen, projectmanagementassistent, de actiepagina klaar. Wat ik fijn vind aan de samenwerking met Jurgen is dat hij meekijkt met de aangeleverde input. Hij haalt de kleine foutjes eruit. Dat is zijn specialiteit. Dat waardeer ik enorm: dat hij ons daarin adviseert en informatie terugkoppelt.”

Flexibel en meedenkend

Alexander is maar wat tevreden over de huidige samenwerking. Hij vindt Desk vooral een hele meedenkende en flexibele partner. “En als zo’n actie eenmaal loopt? Dan zijn zij altijd flexibel wanneer eventuele aanpassingen gedaan moeten worden. Ook voegen zij voor ons retailers toe aan de lijst, zodat we altijd een up-to-date database hebben. Doen ze nooit moeilijk over. Daarnaast verlopen de uitbetalingen altijd vlekkeloos. En zijn er uitzonderingen op de regel? Geen probleem. Ze staan overal voor open, pakken zaken heel snel op en het wordt allemaal netjes geregeld.”

Reacties van consumenten

De reacties op de acties zijn boven verwachting volgens Alexander. “Wij hebben weinig tot geen klachten gehad van consumenten omtrent de afhandeling. En dat zeg wat. Want we hebben het over echt grote volumes, hier in de Benelux. We praten over aantallen van 1.500 – 2.000 deelnemers. Het fijne aan de werkwijze van Desk is dat deze fraude loos is. Consumenten kunnen op geen enkele manier fraude plegen. Dat werkt wel zo prettig: voor de consument, voor Desk én voor ons. Een actie levert ons een groei in verkopen op. Door middel van een actie is de consument geneigd om voor ons product te kiezen, in plaats van die van de concurrent. Cashbackacties werken voor ons altijd het beste.”

“Eigenlijk kun je je beter afvragen: wat gaat er niet goed in de samenwerking?  Geen enkele minpunten.”

Plannen voor de toekomst

Dat Melitta® niet stil staat is één ding dat zeker is. Alexander sluit af: “Wij zijn zo blij met Desk als partner. Eigenlijk kun je je beter afvragen: wat gaat er niet goed?  Geen enkele minpunten. Ik heb een goede verstandshouding met Jurgen en Gert. Voor volgend jaar hebben we weer van alles gepland. In november staat een cashbackactie op de planning. Daarnaast staan ook nog 2 andere acties gepland in 2022. En dit jaar starten wij in september nog met een garantieactie. Dat is al snel. Op naar meer successen!”

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Ben je naar aanleiding van deze klantcase benieuwd naar de mogelijkheden voor een cashbackactie, winactie of niet tevreden, geld terug-actie voor jouw merk? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over in een persoonlijk gesprek!

18 november 2024

Melitta® laat verkopen groeien dankzij acties en promoties

Het doel van Melitta is duidelijk: marktleider worden in de branche waarin zij opereren. Natuurlijk helpt Desk maar al te graag bij realisatie van deze doelstelling. Al ruim 2 jaar werken Desk en Melitta® intensief samen aan de mooiste consumentenacties. Alexander de Vries – productmanager bij Melitta® – neemt ons mee in het verhaal achter Melitta en vertelt waarin Desk ondersteunt en waarom hij aan Desk zo’n goede partner heeft. 

De start van het Melitta® verhaal

In de loop van de jaren is de – van oorsprong Duitse – firma Melitta® enorm gegroeid. Van een kleine familieonderneming naar een multinational in meer dan 45 landen. Alexander brengt ons een stukje geschiedenis bij over de oprichting van Melitta. “Het Melitta verhaal begint bij de Duitse vrouw Melitta Bentz: uitvindster van de koffiefilter in 1908. Zij was een businessvrouw in hart en nieren. Gedurende de jaren werd het bedrijf alsmaar groter en groter. Zo hebben wij inmiddels een aantal bedrijven overgenomen, welke nu onderdeel uitmaken van Melitta Holding, waaronder producenten van bijvoorbeeld Swirl® vuilniszakken, stofzuigerzakken, brillenpoetsdoekjes en Toppits® vershoudproducten. Een breed scala aan verschillende producten die wij distribueren dus!”

Vandaag de dag

De producten die anno 2021 onder het merk Melitta vallen lopen uiteen. Van Melitta® filterpapier, koffiezetmachines, waterkokers, melkopschuimers tot volautomaten en espressoautomaten en Cilia® theezakjes, Alexander vertelt verder: “Wij hebben een ruim assortiment met producten voor consumenten. Binnen Melitta Houshold richten wij ons op B2C communicatie. Tegenwoordig werken we binnen Melitta Benelux met 50 collega’s. We hebben 2 kantoren waar precies eventueel collega’s werken: één in Gorinchem (Nederland) en één in Lokeren (België).”

Duidelijk doel voor ogen

Melitta® heeft per productgroep een verschillende strategie voor de lange termijn. Toch hebben zij één heel duidelijk overall doel. Alexander: “Wij willen een goede partner zijn voor onze retailers. Alleen dan ontstaat een win-winsituatie, waardoor zij meer marge kunnen genereren op onze producten. Want wij zijn eigenlijk, binnen onze categorie, het enige A-merk in zowel koffiefilters, als vuilniszakken als in vershoudproducten. Onze focus ligt hierbij op groei in de specifieke categorieën. Uiteindelijk doel? ‘Captain’ zijn. En daardoor kunnen wij – met verbeterde samenwerkingen – de branche laten groeien.”

De kracht van acties

Om bovenstaande doelstelling te behalen, zet Melitta® onder andere actiemechanismes in. Alexander bekijkt samen met het sales- en marketingteam welke actie geschikt is voor welk doel. Zeker tijdens de piekmomenten wil Melitta® als merk aanwezig zijn. De kracht van zo’n actiemechanisme zit ‘m in het verwachtingspatroon van de consument. “De consument van nu vergelijkt eerst diverse producten voordat hij of zij deze aanschaft. Daarnaast weten zij dat bepaalde merken in bepaalde tijden van het jaar dit soort acties voeren. Met die flow moet je gewoon mee. Ben je afwezig, heb je op voorhand al ‘verloren’.”

“Wat ik waardeer aan onze samenwerking is dat Desk meekijkt, meedenkt, adviseert en informatie terugkoppelt.”

 Zoektocht naar een marketingpartner

Een paar jaar geleden klopte Melitta® aan bij Desk. “Na wat onderzoek op Google kwam ik uit bij Desk. Na een telefoontje, een fijn gesprek met Gert en een goed prijsvoorstel later, hebben we eigenlijk heel snel gehandeld. Mijn eerste vragen waren: zijn jullie in staat om een registratiepagina te maken? En hoe gaan jullie met vragen om? Dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste. Dat een marketingpartner jou ook echt werk uit handen neemt. En dat we elkaar aanvullen natuurlijk. Na het proefhalfjaar hebben we met veel plezier de samenwerking voortgezet. Zowel mijn leidinggevende, mijn collega van de marketingafdeling in België als onze afdeling after sales service zijn zeer tevreden.”

V.l.n.r.: Alexander de Vries, (productmanager), Inge Hoorens (marketing manager Benelux), Jos Meulenbroek (Country manager Benelux)

Uiteenlopende acties

Inmiddels is de samenwerking uitgebreid met talloze type promoties. De dienstverlening bestaat nu uit: registratiepagina’s, distributie naar consumenten, logistiek van de webshop, cashbackacties, garantieacties, cadeaupromoties en winacties. “Leuk om uit te lichten is onze samenwerking tijdens bijvoorbeeld een cashbackactie. Een maand van tevoren stuur ik input voor beeldmateriaal, de actievoorwaarden en de lijst met producten die meedoen aan de actie. Vervolgens zet Jurgen, projectmanagementassistent, de actiepagina klaar. Wat ik fijn vind aan de samenwerking met Jurgen is dat hij meekijkt met de aangeleverde input. Hij haalt de kleine foutjes eruit. Dat is zijn specialiteit. Dat waardeer ik enorm: dat hij ons daarin adviseert en informatie terugkoppelt.”

Flexibel en meedenkend

Alexander is maar wat tevreden over de huidige samenwerking. Hij vindt Desk vooral een hele meedenkende en flexibele partner. “En als zo’n actie eenmaal loopt? Dan zijn zij altijd flexibel wanneer eventuele aanpassingen gedaan moeten worden. Ook voegen zij voor ons retailers toe aan de lijst, zodat we altijd een up-to-date database hebben. Doen ze nooit moeilijk over. Daarnaast verlopen de uitbetalingen altijd vlekkeloos. En zijn er uitzonderingen op de regel? Geen probleem. Ze staan overal voor open, pakken zaken heel snel op en het wordt allemaal netjes geregeld.”

Reacties van consumenten

De reacties op de acties zijn boven verwachting volgens Alexander. “Wij hebben weinig tot geen klachten gehad van consumenten omtrent de afhandeling. En dat zeg wat. Want we hebben het over echt grote volumes, hier in de Benelux. We praten over aantallen van 1.500 – 2.000 deelnemers. Het fijne aan de werkwijze van Desk is dat deze fraude loos is. Consumenten kunnen op geen enkele manier fraude plegen. Dat werkt wel zo prettig: voor de consument, voor Desk én voor ons. Een actie levert ons een groei in verkopen op. Door middel van een actie is de consument geneigd om voor ons product te kiezen, in plaats van die van de concurrent. Cashbackacties werken voor ons altijd het beste.”

“Eigenlijk kun je je beter afvragen: wat gaat er niet goed in de samenwerking?  Geen enkele minpunten.”

Plannen voor de toekomst

Dat Melitta® niet stil staat is één ding dat zeker is. Alexander sluit af: “Wij zijn zo blij met Desk als partner. Eigenlijk kun je je beter afvragen: wat gaat er niet goed?  Geen enkele minpunten. Ik heb een goede verstandshouding met Jurgen en Gert. Voor volgend jaar hebben we weer van alles gepland. In november staat een cashbackactie op de planning. Daarnaast staan ook nog 2 andere acties gepland in 2022. En dit jaar starten wij in september nog met een garantieactie. Dat is al snel. Op naar meer successen!”

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Ben je naar aanleiding van deze klantcase benieuwd naar de mogelijkheden voor een cashbackactie, winactie of niet tevreden, geld terug-actie voor jouw merk? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over in een persoonlijk gesprek!