18 juni 2020
De 5 succesfactoren van een Product Plus Promotie
Consumenten zijn gek op cadeaus. Het is dan ook niet zo gek dat ze een product sneller kopen als ze er een cadeau bij krijgen. Zo’n actie wordt ook wel een Product Plus Promotie genoemd. Met een Product Plus Promotie wordt de waarde van een product tijdelijk vergroot, zonder dat de prijs verandert. Erg aantrekkelijk voor consumenten dus. Maar een effectieve Product Plus Promotie opzetten doe je niet zomaar. Er zijn een aantal belangrijke factoren van invloed op het succes van de actie. In dit artikel vertellen we er meer over.
1. Het cadeau is leuk, relevant en de moeite waard
Allereerst is het belangrijk om goed na te denken over het cadeau. Het premium moet leuk, relevant en de moeite waard zijn. Het moet niet zomaar een extraatje zijn, maar een cadeau waar jouw klant werkelijk iets aan heeft. Bovendien moet het passen bij je product en merk. Een gratis paar Happy Socks bij aankoop van een smartphone is bijvoorbeeld leuk, maar niet per se relevant. Een gratis paar oordopjes past in dat geval een stuk beter. Naast een tastbaar product, kun je ook denken aan een dienst als premium. Bijvoorbeeld een jaar lang gratis Netflix bij aankoop van een televisie of een gratis installatie bij aankoop van een afwasmachine. Het grote voordeel van een dienst als cadeau is dat je daarmee voorraadrisico’s voorkomt en verzendkosten bespaart.
2. De waarde van het premium staat in verhouding tot de waarde van het product
Ten tweede is het van belang dat de hoeveelheid product(en) die de consument moet kopen in verhouding staat tot het premium dat men krijgt. Bij fast moving consumer goods (FMCG) is het vaak zo dat een consument meer dan één product moet kopen voordat hij of zij een premium krijgt. Een goed voorbeeld is het krijgen van een strandhanddoek bij aankoop van drie flacons zonnebrandcrème. Bij duurdere, non-food producten wordt het cadeau vaak al bij één aankoop weggegeven. Denk bijvoorbeeld aan een gratis JBL speaker bij een LG Q60. Het is belangrijk om hierin de juiste, logische keuzes te maken.
3. Het premium spreekt een brede groep consumenten aan
De grote uitdaging zit ‘m in het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep consumenten met het cadeautje. Dit is dan ook de reden dat merken vaak kiezen voor consumptieverwante items. Hiermee weet je zeker dat de consument die interesse heeft in het product óók geïnteresseerd is in het cadeau. Wij adviseren je graag over het juiste cadeau, passend bij jouw product, doelgroep en budget.
4. Consument is bereid om premium te claimen
Nog zo’n belangrijke succesfactor: een consument moet bereid zijn de moeite te nemen om het premium te claimen. Vaak gaat het alleen om een registratie op internet waarna de consument het product krijgt thuisgestuurd, maar soms moet een consument het cadeau ook zelf ophalen bij een filiaal van een bekende retailer. Dit laatste kan een substantiële kostenbesparing opleveren, maar maakt wel dat de klant meer moeite moet doen om het premium te claimen. Een consument moet niet ontmoedigt raken: er is dan een grote kans dat hij of zij alsnog niet overgaat op aankoop. Bij het inrichten van je Product Plus Actie is het dus belangrijk hierin weloverwogen keuzes te maken en het aanvraagproces zo efficiënt en overzichtelijk mogelijk in te richten.
5. De Product Plus Actie wordt goed afgehandeld
De consument heeft je product gekocht en is helemaal blij met het gratis product dat hij of zij daarbij cadeau krijgt. Besef dat de wijze waarop de consument het cadeau kan claimen en ontvangen, bijdraagt aan de merkbeleving bij de consument. Het succes van een Product Plus Actie valt of staat bij een goede afhandeling. Een strakke registratiewebsite, heldere updates, een goed bereikbaar customer care team en een snelle verzending van het premium dragen daaraan bij. Kies je voor een Product Plus Actie in samenwerking met Desk Services? Dan ontzorgen wij je volledig. Van creatie van de website en controle van de registraties tot de afhandeling van vragen door onze klantenservice en verzending van het cadeau. Wij zorgen voor een optimale klantbeleving, passend binnen elk budget!
Meer weten?
Bij Desk hebben we jarenlange ervaring in Product Plus Promoties. Wij adviseren je dus graag over het gehele traject. Van het kiezen van een passende premium tot de afhandeling: wij zijn graag je partner. Wil je meer informatie of even sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op!
21 november 2024
De 5 succesfactoren van een Product Plus Promotie
Consumenten zijn gek op cadeaus. Het is dan ook niet zo gek dat ze een product sneller kopen als ze er een cadeau bij krijgen. Zo’n actie wordt ook wel een Product Plus Promotie genoemd. Met een Product Plus Promotie wordt de waarde van een product tijdelijk vergroot, zonder dat de prijs verandert. Erg aantrekkelijk voor consumenten dus. Maar een effectieve Product Plus Promotie opzetten doe je niet zomaar. Er zijn een aantal belangrijke factoren van invloed op het succes van de actie. In dit artikel vertellen we er meer over.
1. Het cadeau is leuk, relevant en de moeite waard
Allereerst is het belangrijk om goed na te denken over het cadeau. Het premium moet leuk, relevant en de moeite waard zijn. Het moet niet zomaar een extraatje zijn, maar een cadeau waar jouw klant werkelijk iets aan heeft. Bovendien moet het passen bij je product en merk. Een gratis paar Happy Socks bij aankoop van een smartphone is bijvoorbeeld leuk, maar niet per se relevant. Een gratis paar oordopjes past in dat geval een stuk beter. Naast een tastbaar product, kun je ook denken aan een dienst als premium. Bijvoorbeeld een jaar lang gratis Netflix bij aankoop van een televisie of een gratis installatie bij aankoop van een afwasmachine. Het grote voordeel van een dienst als cadeau is dat je daarmee voorraadrisico’s voorkomt en verzendkosten bespaart.
2. De waarde van het premium staat in verhouding tot de waarde van het product
Ten tweede is het van belang dat de hoeveelheid product(en) die de consument moet kopen in verhouding staat tot het premium dat men krijgt. Bij fast moving consumer goods (FMCG) is het vaak zo dat een consument meer dan één product moet kopen voordat hij of zij een premium krijgt. Een goed voorbeeld is het krijgen van een strandhanddoek bij aankoop van drie flacons zonnebrandcrème. Bij duurdere, non-food producten wordt het cadeau vaak al bij één aankoop weggegeven. Denk bijvoorbeeld aan een gratis JBL speaker bij een LG Q60. Het is belangrijk om hierin de juiste, logische keuzes te maken.
3. Het premium spreekt een brede groep consumenten aan
De grote uitdaging zit ‘m in het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep consumenten met het cadeautje. Dit is dan ook de reden dat merken vaak kiezen voor consumptieverwante items. Hiermee weet je zeker dat de consument die interesse heeft in het product óók geïnteresseerd is in het cadeau. Wij adviseren je graag over het juiste cadeau, passend bij jouw product, doelgroep en budget.
4. Consument is bereid om premium te claimen
Nog zo’n belangrijke succesfactor: een consument moet bereid zijn de moeite te nemen om het premium te claimen. Vaak gaat het alleen om een registratie op internet waarna de consument het product krijgt thuisgestuurd, maar soms moet een consument het cadeau ook zelf ophalen bij een filiaal van een bekende retailer. Dit laatste kan een substantiële kostenbesparing opleveren, maar maakt wel dat de klant meer moeite moet doen om het premium te claimen. Een consument moet niet ontmoedigt raken: er is dan een grote kans dat hij of zij alsnog niet overgaat op aankoop. Bij het inrichten van je Product Plus Actie is het dus belangrijk hierin weloverwogen keuzes te maken en het aanvraagproces zo efficiënt en overzichtelijk mogelijk in te richten.
5. De Product Plus Actie wordt goed afgehandeld
De consument heeft je product gekocht en is helemaal blij met het gratis product dat hij of zij daarbij cadeau krijgt. Besef dat de wijze waarop de consument het cadeau kan claimen en ontvangen, bijdraagt aan de merkbeleving bij de consument. Het succes van een Product Plus Actie valt of staat bij een goede afhandeling. Een strakke registratiewebsite, heldere updates, een goed bereikbaar customer care team en een snelle verzending van het premium dragen daaraan bij. Kies je voor een Product Plus Actie in samenwerking met Desk Services? Dan ontzorgen wij je volledig. Van creatie van de website en controle van de registraties tot de afhandeling van vragen door onze klantenservice en verzending van het cadeau. Wij zorgen voor een optimale klantbeleving, passend binnen elk budget!
Meer weten?
Bij Desk hebben we jarenlange ervaring in Product Plus Promoties. Wij adviseren je dus graag over het gehele traject. Van het kiezen van een passende premium tot de afhandeling: wij zijn graag je partner. Wil je meer informatie of even sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op!