23 oktober 2020

Anticipeer jij op het veranderende koopgedrag?

Sinds de uitbraak van het coronavirus is het koopgedrag van consumenten aan het veranderen. Aankopen worden uitgesteld of zelfs geschrapt. Hoe kan het aantal aankopen zo fors dalen en hoe lijden de fabrikanten en retailers hieronder? En biedt de huidige situatie wellicht ook kansen? In deze blog delen wij hoe je door contact te houden met je klanten in kan spelen op het veranderde koopgedrag van de consument.

Stip aan de horizon

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom mensen op dit moment minder kopen. Voor velen is het inkomen flink gedaald, waardoor er gewoonweg geen geld is om te winkelen. Ook is interesse in ‘koopjes jagen’ flink gedaald. In deze tijd liggen de prioriteiten ergens anders. Het zijn onzekere tijden met weinig perspectief. Zonder de welbekende stip aan de horizon hebben consumenten een afwachtende afhouding. Toch zijn er een aantal manieren voor fabrikanten en retailers om te anticiperen op de alsmaar teruglopende budgetten en uitgestelde aankopen van consumenten.

Klanten binden

Klant is koning. Dat principe kennen we inmiddels, maar juist nu is het belangrijk om dit als fabrikant en retailer in het hoofd te houden. In contact blijven met klanten en van toegevoegde waarde zijn is in deze tijd essentieel. Door data te verzamelen over je doelgroep, klanten te belonen en kortings- of waardevouchers te verstrekken, kun je jouw doelgroep aan je binden. Hierdoor kun je ze net over de streep trekken, om jou producten alsnog aan te schaffen. Gezien de getroffen maatregelen vanuit de overheid, oriënteert de consument zich tegenwoordig voornamelijk online.

De kracht van online

Nu winkelen in fysieke winkels – puur voor het plezier – geen onderdeel meer uitmaakt van de tijdsbesteding van consumenten, shoppen zij veelal online. Naast gemak, biedt online winkelen op dit moment ook de minste veiligheidsrisico’s. Als fabrikant wil je zichtbaar zijn tijdens het oriëntatieproces van de klant. Laat jouw doelgroep weten dat je er voor ze bent door middel van een beloning. Een voorbeeld hiervan is een cashbackkorting op een toekomstige aankoop. Daardoor krijgen ze het signaal dat er aan ze gedacht wordt. Het effect? Grote impact op de klant, want klanten zijn gek op cadeaus!

Dat ene extraatje

Een beloning, ofwel cadeau, in combinatie met een voordeel- of waardebon is een uitstekende manier om je klanten te koesteren. Desk beschikt over een ruim assortiment van digitale cadeaus. Dat kan al gerealiseerd worden voor minder dan 2 euro per klant. Bovendien wordt een waardebon met langere looptijd vaak bewaard, wat resulteert in omzet op de korte, maar ook op de langere termijn. Ideaal om afwachtende klanten het laatste zetje te geven om voor jouw merk te kiezen!

In contact met je doelgroep

Waar – fysiek gezien – afstand houden van de klant momenteel van belang is, kun je digitaal juist heel dichtbij komen. Maak er nu slim gebruik van en laat klanten weten dat je aan ze denkt. Neem eens een kijkje op de website, bijvoorbeeld bij product plus acties of cashback acties. Heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Je kunt te allen tijde contact met ons opnemen. Dat kan via ons contactformulier of direct met onze salesadviseur Gert Wildvank via gert.wildvank@deskservices.nl of zijn telefoonnummer 06-20423868.

21 december 2024

Anticipeer jij op het veranderende koopgedrag?

Sinds de uitbraak van het coronavirus is het koopgedrag van consumenten aan het veranderen. Aankopen worden uitgesteld of zelfs geschrapt. Hoe kan het aantal aankopen zo fors dalen en hoe lijden de fabrikanten en retailers hieronder? En biedt de huidige situatie wellicht ook kansen? In deze blog delen wij hoe je door contact te houden met je klanten in kan spelen op het veranderde koopgedrag van de consument.

Stip aan de horizon

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom mensen op dit moment minder kopen. Voor velen is het inkomen flink gedaald, waardoor er gewoonweg geen geld is om te winkelen. Ook is interesse in ‘koopjes jagen’ flink gedaald. In deze tijd liggen de prioriteiten ergens anders. Het zijn onzekere tijden met weinig perspectief. Zonder de welbekende stip aan de horizon hebben consumenten een afwachtende afhouding. Toch zijn er een aantal manieren voor fabrikanten en retailers om te anticiperen op de alsmaar teruglopende budgetten en uitgestelde aankopen van consumenten.

Klanten binden

Klant is koning. Dat principe kennen we inmiddels, maar juist nu is het belangrijk om dit als fabrikant en retailer in het hoofd te houden. In contact blijven met klanten en van toegevoegde waarde zijn is in deze tijd essentieel. Door data te verzamelen over je doelgroep, klanten te belonen en kortings- of waardevouchers te verstrekken, kun je jouw doelgroep aan je binden. Hierdoor kun je ze net over de streep trekken, om jou producten alsnog aan te schaffen. Gezien de getroffen maatregelen vanuit de overheid, oriënteert de consument zich tegenwoordig voornamelijk online.

De kracht van online

Nu winkelen in fysieke winkels – puur voor het plezier – geen onderdeel meer uitmaakt van de tijdsbesteding van consumenten, shoppen zij veelal online. Naast gemak, biedt online winkelen op dit moment ook de minste veiligheidsrisico’s. Als fabrikant wil je zichtbaar zijn tijdens het oriëntatieproces van de klant. Laat jouw doelgroep weten dat je er voor ze bent door middel van een beloning. Een voorbeeld hiervan is een cashbackkorting op een toekomstige aankoop. Daardoor krijgen ze het signaal dat er aan ze gedacht wordt. Het effect? Grote impact op de klant, want klanten zijn gek op cadeaus!

Dat ene extraatje

Een beloning, ofwel cadeau, in combinatie met een voordeel- of waardebon is een uitstekende manier om je klanten te koesteren. Desk beschikt over een ruim assortiment van digitale cadeaus. Dat kan al gerealiseerd worden voor minder dan 2 euro per klant. Bovendien wordt een waardebon met langere looptijd vaak bewaard, wat resulteert in omzet op de korte, maar ook op de langere termijn. Ideaal om afwachtende klanten het laatste zetje te geven om voor jouw merk te kiezen!

In contact met je doelgroep

Waar – fysiek gezien – afstand houden van de klant momenteel van belang is, kun je digitaal juist heel dichtbij komen. Maak er nu slim gebruik van en laat klanten weten dat je aan ze denkt. Neem eens een kijkje op de website, bijvoorbeeld bij product plus acties of cashback acties. Heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Je kunt te allen tijde contact met ons opnemen. Dat kan via ons contactformulier of direct met onze salesadviseur Gert Wildvank via gert.wildvank@deskservices.nl of zijn telefoonnummer 06-20423868.