7 oktober 2020

Een effectieve winactie: hoe pak je dat aan?

Even een winactie organiseren… Het klinkt zo simpel, en dat is het ook. Althans, als je over de juiste kennis en expertise beschikt. Want stiekem komt er nog best wel wat bij kijken. Hoe kies ik een relevante prijs? En hoe stel ik actievoorwaarden op? Essentiële vragen die wij voor je gaan beantwoorden! Lees snel verder.

Altijd een goed idee

Een winactie is om veel redenen een goed idee. Je kunt een winactie inzetten om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te bedanken of bijvoorbeeld om een nieuw product of nieuwe dienst op de markt te introduceren. Wat je achterliggende gedachte ook is, een winactie is prikkelend en stimuleert (potentiele) klanten actie te ondernemen. Voor een relatief laag budget kan je veel exposure genereren. Welke voordelen heeft een winactie  nog meer?

De vele voordelen

Naast een goede prijs-kwaliteitverhouding, heeft een winactie nog meer voordelen:
– Het zet je product of dienst letterlijk in de schijnwerpers;
– Een diversiteit aan opties: keuze uit fysieke of digitale prijzen;
– POS-materialen krijgen gemakkelijk ruimte op de winkelvloer, meer aandacht;
– Winacties zijn te organiseren voor ieder budget, zowel klein als groot;
– Prijzen soms gratis of bijna gratis met behulp van een joint promotion partner;
– Bij digitale prijzen: minimaal voorraadrisico en geen verzendkosten.

We maken onderscheid tussen twee verschillende soorten winacties: de jureerbare prestatie of de unieke code waarmee je kans maakt op een prijs. Ongeacht de soort bestaat er een stappenplan voor het uitvoeren van een effectieve winactie.

Volg het stappenplan

Onderstaand volgt een handig stappenplan waarin keuzes worden gemaakt. Zo kom je uiteindelijke tot een goed gedefinieerde en afgebakende winactie.
1. Doelgroepskeuze. Wie is je doelgroep en wat kenmerkt deze doelgroep? Alleen wanneer je weet wie je specifiek wilt aanspreken, kan het een succesvolle actie worden.
2. Keuze in kanalen. Waar is je doelgroep te vinden? Op Pinterest of misschien toch op die ene blogsite? Misschien leest je doelgroep wel een bepaald tijdschrift of brengen ze een bezoekje aan de bouwmarkt op zaterdag. Het kan allemaal, zolang je er maar inzicht in hebt.
3. Te ondernemen actie en doorlooptijd. Wat moet je doelgroep gaan doen? Wil je mensen laten stemmen, registreren of vragen beantwoorden? Probeer de deelnamedrempel zo laag mogelijk te houden. Maak ook een keuze hoe lang je een actie laat doorlopen.
4. Juiste keuze in prijs/prijzen. Bij stap 1 heb je je doelgroep en haar interesses onderzocht. Deze informatie kan je nu koppelen aan jouw producten of diensten. Kies één of meerdere relevante prijzen. Het weggeven van meerdere prijzen verhoogt de conversie.
5. Doelen stellen. Wat wil je met de winactie bereiken? Meer websitebezoekers, bepaalde informatie van je doelgroep, nieuwe klanten aanspreken of een nieuw product onder de aandacht brengen?
6. Stel actievoorwaarden op. Actievoorwaarden stel je op volgens wet Gedragscode promotionele kansspelen. Hierin neem je zaken op als hoe je kan deelnemen, hoe vaak kan worden deelgenomen, hoe aan AVG wordt voldaan, start- en sluitingsdatum en de bekendmaking van winnaars.
7. Livegang en/of start van de actie. Tijd om de actie de starten! Zorg dat alles tegelijkertijd live gaat en dat het werkt. Daarna breng je de winactie onder de aandacht. On-pack heeft de hoogste conversiekans omdat je dan direct bij het aankoopmoment communiceert.
8. Communicatie met de winnaars. Maak het groots en feestelijk! Heb niet alleen contact met de winnaars zelf, maar laat alle deelnemers de uitslag weten.
9. Opvolging. Indien je e-mailadressen hebt verzameld: vraag om een actieve opt-in zodat je de e-mailadressen ook daadwerkelijk kunt gebruiken voor follow-up doeleinden.

De organisatie op orde

Zoals je ziet komt er heel wat kijken bij het organiseren van een winactie. Van doelgroepsbepaling tot actievoorwaarden en wet- en regelgeving. Dat laatste verschilt ook nog eens per land. Bij Desk hebben we ruimschootse ervaring op dit gebied. We weten precies waar we op moeten letten. Ook het monitoren van reacties en het inrichten van een specifieke website kunnen onderdeel uitmaken van de organisatie van een winactie. We zorgen desgewenst voor een uitnodigende actiesite en een feestelijke verzending van de prijzen. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem een kijkje bij onze gerealiseerde cases en neem gerust contact op!

5 november 2024

Een effectieve winactie: hoe pak je dat aan?

Even een winactie organiseren… Het klinkt zo simpel, en dat is het ook. Althans, als je over de juiste kennis en expertise beschikt. Want stiekem komt er nog best wel wat bij kijken. Hoe kies ik een relevante prijs? En hoe stel ik actievoorwaarden op? Essentiële vragen die wij voor je gaan beantwoorden! Lees snel verder.

Altijd een goed idee

Een winactie is om veel redenen een goed idee. Je kunt een winactie inzetten om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te bedanken of bijvoorbeeld om een nieuw product of nieuwe dienst op de markt te introduceren. Wat je achterliggende gedachte ook is, een winactie is prikkelend en stimuleert (potentiele) klanten actie te ondernemen. Voor een relatief laag budget kan je veel exposure genereren. Welke voordelen heeft een winactie  nog meer?

De vele voordelen

Naast een goede prijs-kwaliteitverhouding, heeft een winactie nog meer voordelen:
– Het zet je product of dienst letterlijk in de schijnwerpers;
– Een diversiteit aan opties: keuze uit fysieke of digitale prijzen;
– POS-materialen krijgen gemakkelijk ruimte op de winkelvloer, meer aandacht;
– Winacties zijn te organiseren voor ieder budget, zowel klein als groot;
– Prijzen soms gratis of bijna gratis met behulp van een joint promotion partner;
– Bij digitale prijzen: minimaal voorraadrisico en geen verzendkosten.

We maken onderscheid tussen twee verschillende soorten winacties: de jureerbare prestatie of de unieke code waarmee je kans maakt op een prijs. Ongeacht de soort bestaat er een stappenplan voor het uitvoeren van een effectieve winactie.

Volg het stappenplan

Onderstaand volgt een handig stappenplan waarin keuzes worden gemaakt. Zo kom je uiteindelijke tot een goed gedefinieerde en afgebakende winactie.
1. Doelgroepskeuze. Wie is je doelgroep en wat kenmerkt deze doelgroep? Alleen wanneer je weet wie je specifiek wilt aanspreken, kan het een succesvolle actie worden.
2. Keuze in kanalen. Waar is je doelgroep te vinden? Op Pinterest of misschien toch op die ene blogsite? Misschien leest je doelgroep wel een bepaald tijdschrift of brengen ze een bezoekje aan de bouwmarkt op zaterdag. Het kan allemaal, zolang je er maar inzicht in hebt.
3. Te ondernemen actie en doorlooptijd. Wat moet je doelgroep gaan doen? Wil je mensen laten stemmen, registreren of vragen beantwoorden? Probeer de deelnamedrempel zo laag mogelijk te houden. Maak ook een keuze hoe lang je een actie laat doorlopen.
4. Juiste keuze in prijs/prijzen. Bij stap 1 heb je je doelgroep en haar interesses onderzocht. Deze informatie kan je nu koppelen aan jouw producten of diensten. Kies één of meerdere relevante prijzen. Het weggeven van meerdere prijzen verhoogt de conversie.
5. Doelen stellen. Wat wil je met de winactie bereiken? Meer websitebezoekers, bepaalde informatie van je doelgroep, nieuwe klanten aanspreken of een nieuw product onder de aandacht brengen?
6. Stel actievoorwaarden op. Actievoorwaarden stel je op volgens wet Gedragscode promotionele kansspelen. Hierin neem je zaken op als hoe je kan deelnemen, hoe vaak kan worden deelgenomen, hoe aan AVG wordt voldaan, start- en sluitingsdatum en de bekendmaking van winnaars.
7. Livegang en/of start van de actie. Tijd om de actie de starten! Zorg dat alles tegelijkertijd live gaat en dat het werkt. Daarna breng je de winactie onder de aandacht. On-pack heeft de hoogste conversiekans omdat je dan direct bij het aankoopmoment communiceert.
8. Communicatie met de winnaars. Maak het groots en feestelijk! Heb niet alleen contact met de winnaars zelf, maar laat alle deelnemers de uitslag weten.
9. Opvolging. Indien je e-mailadressen hebt verzameld: vraag om een actieve opt-in zodat je de e-mailadressen ook daadwerkelijk kunt gebruiken voor follow-up doeleinden.

De organisatie op orde

Zoals je ziet komt er heel wat kijken bij het organiseren van een winactie. Van doelgroepsbepaling tot actievoorwaarden en wet- en regelgeving. Dat laatste verschilt ook nog eens per land. Bij Desk hebben we ruimschootse ervaring op dit gebied. We weten precies waar we op moeten letten. Ook het monitoren van reacties en het inrichten van een specifieke website kunnen onderdeel uitmaken van de organisatie van een winactie. We zorgen desgewenst voor een uitnodigende actiesite en een feestelijke verzending van de prijzen. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem een kijkje bij onze gerealiseerde cases en neem gerust contact op!